Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que hi apareix fa referència a la data de publicació.

El mitjà és el missatge. Em vingué al cap aquesta frase quan l’investigador social Ernest Cañada em parlà d’Enlace, una revista rural nicaragüenca que nasqué el 1990 i que aborda temes d’interés per a la pagesia. Cada número imprès té 64 pàgines. Per conèixer-la a fons, es pot visitar el seu web o llegir l’entrevista a Manuel Fandiño, el seu coordinador, que publicà Alba Sud fa uns mesos.

És important tenir en compte que els lectors d’Enlace viuen a zones que foren alfabetitzades als anys 80, després de la revolució sandinista, en la Croada Nacional d’Alfabetització. És a dir, els primers números anaven a parar a mans d’un públic neolector. Calia consolidar els coneixements que la població havia adquirit amb continguts «que tinguessin a veure amb la seva vida, amb els seus problemes, amb les seves necessitats i amb els seus anhels». Així mateix, es pretenia contribuir al desenvolupament al camp posant en comú experiències d’èxit.

Aquests condicionants determinaren —determinen— els aspectes formals de la revista. Com es veu a les imatges, els articles es maqueten a doble pàgina per evitar perdre el fil. Per aquest mateix motiu, les línies són curtes: una per a cada idea, «com si fos un poema». La mida de la lletra és gran i s’utilitza la tipografia helvètica, clara i senzilla. En l’entrevista es pot aprofundir en aquests aspectes i també en els usos i en els hàbits de lectura de la revista.

escrivim

Periodisme és publicar allò que algú no vol que publiques. Tota la resta són relacions públiques. No, em diu una amiga a qui sempre cal escoltar. No només. Fer periodisme també és encendre un far. Treure la pols de llocs, de coses i de persones. Connectar-los per millorar la seua vida. Construir un relat. Fer això que només pot fer el periodisme.

Els articles d’opinió expressen punts de vista individuals dels seus autors i autores, que no tenen perquè coincidir sempre amb els del Grup Barnils ni amb els de l’Observatori Mèdia.cat.