Ens deia el Martxelo Otamendi l’altre dia a la presentació de la Jornada a Can Batlló (al barri de Sants de Barcelona) que el més bonic és passar de reivindicar la llibertat d’expressió a exercir-la. I que fer un nou diari és precisament això. El director del Berria argumentava que és imprescindible assenyalar la premsa quan se sotmet a les pressions dels grans poders, però que a més cal passar de la crítica a l’acció, i que és fent periodisme com s’exerceix aquesta llibertat.

L’estiu passat, un grup de periodistes i persones del món editorial ens vam reunir i vam decidir jugar la partida que estem convençudes que encara hi ha per als diaris en paper. I una de les raons que ens hi va empènyer és que precisament estàvem cansades de queixar-nos de les portades dels rotatius que hi ha als quioscs, d’informacions esbiaixades que omplen pàgines, de silencis intencionats. I vam decidir fer cas del que encara no sabíem que ens diria nou mesos més tard el fundador del primer diari en euskera: ens vam llençar a fer néixer un nou diari de base cooperativa.

Si ens hi hem atrevit no és pas només perquè estem cansats d’enfadar-nos amb la premsa i de reivindicar una altra manera de fer periodisme. Si ens hi hem atrevit és perquè ens hem passat tota la tardor fent números, i parlant amb uns i amb uns altres, i repassant novament els números, i parlant amb els de més enllà. Però especialment, perquè en sou molts que abans que nosaltres us heu animat a exercir la llibertat d’expressió i heu trobat la resposta de milers de lectors, oients, espectadors amb ganes de periodisme lliure que són els que garanteixen la vostra viabilitat.

La principal novetat que aportem amb la Jornada és fer un diari generalista sobre una base cooperativa. Senzillament, ens sumem a tots vosaltres i anem una passa més enllà. I d’aquesta manera ens afegim a això tant bonic (i sobretot necessari) que és crear mitjans lliures dels interessos financers i empresarials.

Els articles d’opinió expressen punts de vista individuals dels seus autors i autores, que no tenen perquè coincidir sempre amb els del Grup Barnils ni amb els de l’Observatori Mèdia.cat.

Un dels principals projectes de Mèdia.cat és l’Anuari dels Silencis Mediàtics, que treu a la llum temes silenciats pels mitjans de comunicació i que es finança gràcies al micromecenatge: això vol dir que les nostres investigacions no depenen de cap gran finançador que les pugui condicionar, sinó de petits suports de moltes persones alhora.

#AraMésQueMai, ens hi ajudes?

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019