Per terra, mar i aire. Mentre el procés català queda a expenses de l’intercanvi epistolar, tots els estaments de l’Estat ja es preparen el terreny per acabar amb l’autogovern.

Fa dies que les màximes autoritats han emprès una clara ofensiva per justificar el control de les institucions catalanes, que passaria per l’aplicació del famós article 155 de la Carta Magna, prèvia autorització del Senat.

En aquesta lògica, el passat dia 11, el ministre d’Educació espanyol, Íñigo Méndez de Vigo, va enviar dos requeriments a la Conselleria d’Educació per uns suposats delictes d’adoctrinament ideològic que, segons les denúncies d’uns particulars, haurien consistit en la participació d’alumnes en el referèndum de l’1 d’octubre.

En una clara aliniació d’interessos, la caverna s’ha apuntat a aquesta estratègia que busca avalar, a ulls de l’opinió pública, la intervenció de l’autonomia amb un govern designat des de la Moncloa. Aquests mitjans fa temps que acusen els mestres d’inocular les tesis independentistes i discriminar als alumnes que no combreguen amb aquests plantejaments.

Així ho recordàvem el passat dia 5 a Media.cat, en una notícia on assenyalàvem l’intent de determinats digitals i rotatius espanyolistes d’atiar la suposada utilització de nens en la campanya que l’ANC i Òmnium van organitzar davant del referèndum. Segons aquests mitjans, les entitats sobiranistes van convertir els alumnes en “escuts humans” per fer possible les votacions i, d’aquesta manera, evitar l’actuació de les forces i cossos policials en els col·legis electorals.

També, entre altres informacions, aquests rotatius comparaven el sistema d’immersió lingüística amb les tècniques que empraven els règims totalitaris. Falsos informes sobre la manca de docència en castellà o l’existència de manuals que tergiversarien la història d’Espanya són algunes de les tesis que han abrandat amb l’ànim de presentar l’ensenyament català com una fàbrica d’adolescents abduïts pel separatisme.

Lluny de rebaixar el to, aquesta estratègia ha escalat els últims dies al ritme que l’Estat ha amenaçat d’aplicar l’article 155, fins a l’extrem que, des d’alguns digitals i opinadors, s’ha proposat que Ensenyament sigui una de les àrees –al costat dels Mossos i les finances– que quedin intervingudes si s’acaba desplegant.

Avui mateix, dilluns 16 d’octubre, El Mundo obre en portada el testimoni de Jordi Cantallops, inspector de Barcelona, segons el qual als instituts de Catalunya s’adoctrina als nens a través d’instruir-los en una concepció identitària excloent alhora que se’ls imposa el català com a única llengua vehicular.

També ahir diumenge, dia 15, l’escriptor Pedro de Hoyos escrivia a Periodista Digital que cal aprofitar el moment actual perquè el govern de l’Estat encarrili “greus temes, com ara l’adoctrinament a les aules”, pel qual suggereix l’aplicació de l’article 155 i altres mesures encara més dràstiques.

En aquesta dinàmica, que ha inclòs testimonis d’alumnes que després s’ha comprovat que militaven a la plataforma espanyolista Societat Civil Catalana (SCC), el diari El Español narrava aquest dissabte el presumpte cas d’un fill de guàrdia civil a qui la seva tutora li havia dit que es dedicava a matar gent pel sol fet de votar, al·ludint a l’actuació de la Benemèrita durant la jornada de l’1-O.

Sense oblidar tampoc la notícia que publicava el passat divendres Economia Digital, segons el qual el llibre de l’editorial La Galera, ‘L’abecedari de la independència’, havia indignat a part de l’estament educatiu i havia fet que el govern Rajoy estudiés aplicar l’article 155 de la Constitució per acabar amb l’”adoctrinament infantil”.

Reblant en aquesta idea, La Gaceta publicava aquest cap de setmana un reportatge en què assegura que es multipliquen els casos d’alumnes que han perdut la por a l’independentisme i que “comencen a explicar la persecució que pateixen per no compartir el deliri de Puigdemont i Junqueras”.

La Gaceta es fa ressò d’una notícia difosa per Catalunya Dolça, un altre portal ultra, segons la qual una mestra del col·legi Monserrat de Barcelona va exigir als seus alumnes que diguessin si els seus pares havien anat a votar l’1 d’octubre. Aquest rotatiu relaciona aquestes informacions amb altres en què diversos polítics i opinadors expressen la necessitat d’aplicar l’article 155.

Amb la propagació, a l’uníson, de notícies, reportatges i articles en què es parla del suposat “adoctrinament” a les escoles catalanes, la caverna aplana el terreny per explicar –quan no justificar– la decisió del govern espanyol d’executar l’article 155 i apoderar-se del control del sistema educatiu català.