Reals, imperfectes, amb corbes, mortals, normals. Són alguns dels adjectius que ens posen els negocis que ens interpel·len, a les dones. “Per a dones normals”, diuen. “Per a cossos reals”. Imagineu-vos-ho. Com si hi hagués dones que no fossin normals, o reals, o mortals. Si un s’atura un moment a pensar-hi, calfred.

Ens estem acostumant cada cop més a veure campanyes de publicitat dirigides a dones que no compleixen els cànons estètics que algú reclama. Missatges dirigits a dones que no son “perfectes”. Intentar trencar els patrons de bellesa establerts fent evident que qui utilitzes per trencar-los no els compleix és absurd. Perquè no els trenques, els fomentes. I sant tornem-hi.

Fent scroll a Instagram, l’altre dia vaig veure que Nike Woman publicava una fotografia on la model era la francesa Clémentine Desseaux. Cap menció especial a la seva figura, a la seva normalitat o a la seva mortalitat. Una publicació com qualsevol de les altres. I és que no és el primer cop que Nike trenca els cànons sense fomentar-los. Ho va fer quan va presentar una nova gama de blaus a les seves peces de roba tècnica o quan va presentar la seva col·lecció de tardor. Campanyes de roba per a dones amb dones. I prou.

Que darrere d’aquestes campanyes hi ha una estratègia de màrqueting, no ho dubto. Que els deu funcionar, tampoc ho dubto. Que és un pas en la causa feminista, segur. Que la guanyarem, també.

Els articles d’opinió expressen punts de vista individuals dels seus autors i autores, que no tenen perquè coincidir sempre amb els del Grup Barnils ni amb els de l’Observatori Mèdia.cat.

Un dels principals projectes de Mèdia.cat és l’Anuari dels Silencis Mediàtics, que treu a la llum temes silenciats pels mitjans de comunicació i que es finança gràcies al micromecenatge: això vol dir que les nostres investigacions no depenen de cap gran finançador que les pugui condicionar, sinó de petits suports de moltes persones alhora.

#AraMésQueMai, ens hi ajudes?

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019