Fa molt poc que tinc un compte d’Instagram. Estava convençut que era una xarxa social plena d’adolescents que ensenyen tothora fotos i vídeos del que fan i del que mengen, ideal per a gent molt pagada d’ella mateixa a base de penjar-hi centenars de fotos “fent postures” davant la càmera, buscant impulsivament els likes dels amics. Reconec que m’havia equivocat. Instagram és tot això, sí, però també és una xarxa que cada cop és més útil per als periodistes i els mitjans de comunicació a l’hora d’explicar històries als seus lectors/espectadors.

El periodista nord-americà Justin Sablich ho sintetitzava molt bé ara fa uns mesos en un apunt al web de ‘The News Guild of New York’, un sindicat de periodistes d’aquesta ciutat. En l’article, titulat ‘Tres maneres com els periodistes haurien d’usar Instagram”, Sablich diu que, quan es compara Instagram amb altres xarxes socials com ara Twitter o Facebook, els objectius de ser-hi presents “poden semblar menys clars, ja que aquesta plataforma no ha estat dissenyada tradicionalment per enviar lectors a les vostres històries o web de notícies”. No obstant això, continua, “el motiu més important de ser-hi és ajudar a crear divulgació de marca”.

Els consells que dóna Sablich als periodistes que volen fer servir Instagram són senzills i contundents: “filtreu” els continguts, és a dir, poseu-hi poques coses però molt potents visualment; feu servir ‘hashtags’ sempre; i experimenteu amb les stories, que són aquests breus flaixos fotogràfics o de vídeo (amb tot tipus de rètols o dibuixos sobreimpressionats) que es van succeint l’un darrere l’altre i que només es poden veure durant les 24 hores següents a ser penjats. Potser van ser ideades com una mena de ‘finestra indiscreta’ de la teva vida (Snapchat en va ser la xarxa social pionera), però ara els periodistes i els mitjans han trobat en aquestes stories la fórmula més directa i impactant de resumir continguts a la vegada que cridar l’atenció per redirigir els usuaris cap al web o cap a altres formats menys volàtils.

Alguns mitjans potents, com ara The New York Times (vegeu la foto), fan servir les stories de forma molt original, combinant fotos, vídeos, imatges animades, uns pocs rètols sobreimpressionats i una ‘veu en off’ clara i pausada. “You may be holding illegally mined gold in your hand right now” (“Potser tens or extret il·legalment a la mà en aquests moments”) et diu a l’inici d’aquesta story i ho estàs mirant justament a la pantalla del mòbil. “Els nostres reporters n’han trobat a Colòmbia i n’han resseguit el rastre fins aquí”, afegeix, per fer-te venir ganes de continuar veient el vídeo. No només és explicar una història interessant, per als mitjans és bàsic mostrar el behind the scenes (darrera l’escenari) d’aquesta història.

“Quan hi ha esdeveniments especials, comença un ‘directe’ a Instagram, però fes-lo curt”, aconsella Luis Assardo, un altre periodista expert en xarxes socials, en un reportatge titulat “Consells per a periodistes que utilitzen Instagram Stories”. Assardo creu que les stories d’Instagram “no sempre generen trànsit cap als nostres webs, però això no vol dir que no siguin valuoses”, sobretot perquè introdueixen una nova forma interactiva de narrar les històries. Tot i fer ja tres anys que Instagram va incorporar les stories al seu repertori, estic convençut que estem a les beceroles del seu ús com a eina periodística. Jo no n’he generat mai cap encara. Com pot ser? Ara mateix vaig a crear-ne una per divulgar aquest article.

Els articles d’opinió expressen punts de vista individuals dels seus autors i autores, que no tenen perquè coincidir sempre amb els del Grup Barnils ni amb els de l’Observatori Mèdia.cat.

Un Comentari

  1. Jaume

    Molt bé, Joan.
    Jo me’n vaig esborrar perquè no em mereix cap confiança que sigui de Facebook.
    Veurem.

    Respon

Deixa un comentari

El teu correu-e no serà publicat.

Mèdia.cat guardarà el teu nom, correu electrònic i missatge per a poder fer un seguiment dels comentaris en el lloc web. Si vols més informació, llegeix la nostra política de privacitat i cookies.