El número de juliol de la prestigiosa revista Wired està dedicat a Greta Thunberg, una adolescent sueca de 16 anys, que ara fa just un any va començar una vaga escolar per conscienciar tothom del canvi climàtic.

A les pàgines de Wired, hom podria esperar trobar-hi reflexions com les del físic i climatòleg nord-americà James Hansen, una de les primeres veus a assenyalar que l’escalfament causat pels éssers humans havia afectat el clima, o del Premi Nobel William Nordhaus, considerat el pare de l’economia del canvi climàtic. O, encara millor, una precisa selecció de persones, mesures i tecnologies innovadores amb diferents aproximacions a l’escalfament global. Però no.

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019

Portada de la revista ‘Wired’ d’aquest juliol.

Ja fa unes quantes dècades que els experts, els científics o qualsevol persona que tracti un assumpte amb la complexitat, els matisos i la investigació necessàries han desaparegut dels mitjans de comunicació. En el paradigma comunicatiu del segle XXI, els missatges han de ser clars, directes, concisos. Blanc o negre. No tenim temps per consumir informació. I, no ens enganyem, els mitjans tampoc no tenen recursos per fer-la.

Els influencers han desplaçat els experts en l’era de les xarxes socials. Abans, amb l’aparició de la televisió, van entrar en joc els tertulians. En un entorn en què l’abundància i l’accessibilitat a la informació són la norma, cridar l’atenció dels ciutadans és cada cop més complicat. I en això, els influencers tenen avantatge respecte els experts. Ofereixen la feina (pràcticament) feta als mitjans. Es tracta d’un contingut contundent, fàcilment viral, que inclou missatges breus i directes, i imatges i vídeos. Què més es pot demanar? Els clics a les pàgines web de notícies estan garantits i, amb aquests, els ingressos per publicitat digital.

Celebro que Thunberg ens sacsegi la consciència i comparteixo totalment les seves preocupacions i la necessitat de demanar als nostres representants polítics que actuïn com més aviat millor per combatre el canvi climàtic. Però em preocupa que, a mesura que decreix la informació de qualitat, és a dir, aquella en què hi ha certa investigació periodística (ja sigui en àtoms o en bits), augmenta la visibilitat dels influencers, que només és el triomf de bons departaments de màrqueting. Avui és la Greta, però demà ja ho veurem.

“Treure els combustibles fòssils del periodisme serà una lluita llarga, però evitarà que Repsol patrocini la informació meteorològica”   

Els articles d’opinió expressen punts de vista individuals dels seus autors i autores, que no tenen perquè coincidir sempre amb els del Grup Barnils ni amb els de l’Observatori Mèdia.cat.

Un dels principals projectes de Mèdia.cat és l’Anuari dels Silencis Mediàtics, que treu a la llum temes silenciats pels mitjans de comunicació i que es finança gràcies al micromecenatge: això vol dir que les nostres investigacions no depenen de cap gran finançador que les pugui condicionar, sinó de petits suports de moltes persones alhora.

#AraMésQueMai, ens hi ajudes?

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019

Deixa un comentari

El teu correu-e no serà publicat.

Mèdia.cat guardarà el teu nom, correu electrònic i missatge per a poder fer un seguiment dels comentaris en el lloc web. Si vols més informació, llegeix la nostra política de privacitat i cookies.