Un noi regala roses a la seva parella, el dia de Sant Jordi de 2019 a Girona. Foto: Lourdes Casademont / ACN:

Tinder no mata, no et roba el cor

Les aplicacions per lligar s'alimenten de l'angoixa, de la inseguretat i de l'avorriment. I potser més encara en època de confinaments retràctils i sense barres de bar. És una via simple d'obtenir certa recompensa personal en un context gens favorable.
La primera roda de premsa autoritzada dels candidats a les eleccions del 2017 presos a Soto del Real, que va aplegar més d'un centenar de periodistes a la seu central de l'ACN. Foto: Bernat Vilaró / ACN.

Cinc anys de renovació estratègica a l’ACN

Malgrat els embats que durant aquests cinc anys sovint han posat els mitjans de comunicació públics en el punt de mira, aquest període ha servit a l’ACN per aixecar el dit convençuts per afirmar la voluntat de ser-hi amb ambició, d’aportar valor i ser referents de rigor i veracitat en un entorn hipersaturat d’impactes informatius.
Compareixença de Gordillo, Sanchis i Llorach a la Comissió Control de la CCMA al Parlament, el 2 d'octubre del 2020. Foto: Parlament de Catalunya.

Controlar els mitjans, encara

La necessitat dels partits polítics de controlar les “direccions generals de mitjans de comunicació” no només inclou les posicions clau dins del Govern, sinó també llocs que n’haurien de restar a l’aixopluc, com les direccions de TV3, Catalunya Ràdio i la CCMA. Però és que aquesta tendència dels partits “a estendre els tentacles” arriba fins al punt d’intentar (i aconseguir) col·locar els seus peons a les principals tertúlies polítiques!
Rocío Carrasco i el seu exmarit, Antonio David Flores, al programa de Telecinco on ella explica que va patir maltractaments per part d'ell. Imatge: Mediaset.

Un cas tan seriós en una cadena tan frívola

'Rocío. Contar la verdad para seguir viva' hauria de ser una oportunitat per impugnar els espais televisius que només viuen d’exaltar les baixes passions i degradar la condició humana fins a extrems tan terribles. Rocío Carrasco ha estat víctima d’un home malvat, però també d’un model televisiu frívol i sovint execrable.
Vacuna de la covid-19. Foto: Generalitat de Catalunya.

“Així cal dir les coses i crec que val la pena saber-ho”

Sumat a l’estrepitós “fracàs moral” en el repartiment de les vacunes, ens trobem davant d’un fracàs periodístic. Necessitem amb urgència un periodisme que prioritzi observar els moviments de capitals, les xarxes clientelars, les desigualtats estructurals en l’accés als recursos i les seves conseqüències sobre milers de milions de persones al món.
L'economista i activista social Arcadi Oliveres, a les jornades sobre la desobediència civil organitzades per Òmnium Cultural el juliol de 2019. Foto: Dani Codina / Òmnium Cultural.

Deixeu l’Arcadi Oliveres en pau

Moltes de les lloances a Oliveres grinyolen perquè les lliçons i aprenentatges que ell es va esforçar a difondre tenen poc a veure amb determinades pràctiques quotidianes –que són públiques i notòries– de qui les expressa.
Belén Esteban comenta a 'Sálvame' el programa en què Rocío Carrasco explica que ha estat víctima de violència masclista per part del seu exmarit, Antonio David Flores. Imatge: Mediaset.

Rociíto, carnassa al circ de la tele-escombraria

El cas de Rocío Carrasco és important perquè qüestiona l’eficàcia dels canals establerts per a les denúncies de les agressions contra les dones. Quan se li retreu que faci sevir la televisió per fer aquesta denúncia, al·legant que no és la via ordinària, que ha cobrat diners per fer-ho i que l’espectacularització de la violència contra les dones li fa un flac favor, ens oblidem que ella ja va recórrer a la justícia.
Rocío Carrasco, al programa de Telecinco en què explica que ha estat víctima de violència masclista per part del seu exmarit, Antonio David Flores. Imatge: Mediaset.

Guanya Telecinco, perd el feminisme

Telecinco ha fet un negoci rodó amb el cas de Rocío Carrasco i moltes feministes de bona fe han picat l'ham. Telecinco guanya i el periodisme perd. El periodisme perd perquè vam assistir a un judici paral·lel. El periodisme perd perquè Rocío Carrasco no és un testimoni de la violència masclista que participa en un documental, sinó una famosa que ha cobrat un dineral per participar en un circ.