Els perills de l’addició al titular

En aquest país, els moviments que plantegen alternatives socials i polítiques trencadores tenen des de fa anys un problema molt greu: la seva força sembla dependre de forma gairebé exclusiva de les dinàmiques mediàtiques del moment i de la visibilització que aconsegueixin en els mitjans de comunicació de masses....

Referèndum a la CCMA: pas cap al futur

Podem fer moltes lectures dels resultats del referèndum de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) sobre el preacord del conveni fins a finals de 2012, però crec que hi ha tres conceptes que sintetitzen l’actitud --o les actituds-- dels treballadors de Televisió de Catalunya (TVC) i Catalunya Ràdio,...

Una imatge, més que mil paraules

Els primers en denunciar-ho (i alguns mitjans se'n van fer ressò) van ser els mateixos organitzadors de l'acampada contra la situació econòmica i política ubicada a la Plaça de Catalunya: la webcam del trànsit ubicada a la mateixa Plaça i que difon imatges a temps real, havia estat inutilitzada. Quan tota la resta...

La conjuntura diabòlica

Mala peça al teler. Molt mala peça. Malgrat el tradicional silenci corporatiu, gairebé cada setmana apareixen notícies d’acomiadaments de periodistes. Ara són set del Diari de Tarragona, l’altre dia eren una seixantena de l’Avui, una quarantena d’El Periodico, una trentena de La Vanguardia, tota la delegació...

La impotència dels mitjans

Després de dies i dies llegint –i escrivint- reportatges sobre la cibercampanya, l'ús electoral de les xarxes socials i tractant d'averiguar quin era el perfil del perfecte candidat 2.0, arriben els “indignats” i arrasen amb Twitter. Des de fa una setmana i sota diferents etiquetes el moviment Democràcia Real Ja...

Salvem el Baròmetre

La fundació impulsora del Baròmetre de la comunicació i la cultura, Fundacc, travessa un moment molt crític. El nou govern català de CiU ha decidit retallar substancialment l’ajut públic a aquest estudi d’audiències i consums culturals, tot i estar pactat i signat per als anys 2011 i 2012. Això és un...

Responsabilitats compartides

Corre la brama que les noves generacions de periodistes no són com les d'abans. Que abans eren millors, que tenien més empenta, més ganes, més de tot i que ara estan desinflats, que ja no pregunten a les rodes de premsa, que no tenen cap interès i que amb el comunicat de premsa ja fan. Deixant de banda que hi pugui...

El nom sí que fa la cosa

N'hi ha, com El Periódico, que es tradueixen al català, però obviant el nom de la capçalera (recordem que a Andorra sí que el van traduir: El Periòdic d'Andorra). D'altres, com La Vanguardia, evolucionen una mica millor cap a l'edició bilingüe, tot i 'adaptar' el nom original en castellà amb un simple '.CAT'. I,...