'Der Spiegel' va ser 'trending topic' a Twitter a causa de l'escàndol de Claas Relotius. Foto: Twitter trends 2019.

Mentiders i ‘fake news’

El periodista de 'Der Spiegel' Claas Relotius va aplicar aquest antic i provocador consell de la professió periodística que diu que no has de deixar que la realitat t’espatlli un bon titular. Ell l’aplicava a gran escala i no es deixava espatllar ni el titular ni el text dels reportatges que escrivia: se’ls inventava directament. A vegades una part, a vegades sencers.
El sector de la comunicació està molt feminitzat, però els homes ocupen la gran majoria de càrrecs directius.

Qui mana als mitjans? Masclisme directiu

Els homes ocupen més del doble de càrrecs de responsabilitat dels mitjans de comunicació dels Països Catalans que les dones. Ras, curt i dur. Sostre de vidre. Analitzem 10 dels principals mitjans de comunicació dels Països Catalans, per conèixer quin gènere predomina en els càrrecs de més responsabilitat, tant pel vessant dels continguts com per l’empresarial.
Estudiants a la redacció integrada del campus de Poblenou de la UPF, l'any 2013. Foto: UPF.

Carta a les meves estudiants de Periodisme

Quan us gradueu i entreu a treballar en una redacció periodística, descobrireu que els càrrecs de poder els ocupen homes. I que quan us conviden a fer unes canyes no és per parlar-vos de feina: només volen lligar amb vosaltres. Perquè per molts mèrits que demostreu, per a ells només sou dues cames ben llargues i uns pits ben posats.
Vivian Gornick (dreta), en una conversa amb Anna Guitart al festival Primera Persona, a Barcelona, el maig de 2018. Foto: © CCCB, Miquel Taverna, 2018.

Llegir-nos, llegir-vos, llegir-les

No deixeu de llegir-les si en teniu ocasió. Llegim dones. Recomanem dones, també als homes. Fem créixer la llista de llibres de dones, sobre dones, feminisme i mitjans, sobre tots els temes del món, i divulguem-los des dels nostres espais d’expressió.
El moviment XR (Rebel·lió o Extinció), ja ha pres volada arreu del món. Foto: @XrBarcelona.

L’emergència del canvi climàtic i els mitjans de comunicació

El pròxim 14 de març es farà públic un manifest, signat per multitud de personalitats, per a alertar sobre la responsabilitat dels mitjans de comunicació pel que fa a l’enorme repte que la nostra societat té plantejat davant l’emergència climàtica. Es tracta d’una realitat que ja tenim al damunt, amb conseqüències ambientals, energètiques, socials, polítiques, culturals, etc. sense precedents històrics.
Manifestants independentistes discuteixen i increpen la reportera de TVE Judit Huerta. Imatge: Judit Huerta (Twitter).

Raça odiada

L'escena més violenta que vaig veure el 20 de setembre davant de la Conselleria d'Economia eren els constants crits de "Premsa espanyola, manipuladora". Serem capaços de girar el mirall cap a nosaltres i fer una mica d'autocrítica per esbrinar per què el món està contra nosaltres? Jo he fet una llista apressada de coses a millorar o a corregir abans que atacar la massa.

Tabac, alcohol i apostes esportives

Un informe del CAC advertia que el 45,3% dels anuncis de joc i apostes en línia s’emeten en horari protegit, en el cas de les televisions, i el 84,5% en el cas de les emissores de ràdio.