La pàgina oficial de Facebook del Barça té 103 milions de seguidors

El Barça, objecte i subjecte comunicatiu

'Barça Studios' és un ens que centralitza la creació, producció i comercialització de tota l'oferta audiovisual del club, inclosa la gestió de Barça TV. És una mena de productora que treballa per 'vendre' el club al món, però des de dins. Els continguts audiovisuals esportius són avui dia una de les mercaderies més rendibles.
Tina Fey i Amy Poehler van ser les presentadores de la 78a cerimònia dels Globus d'Or, que va lliurar els premis a distància a causa de la pandèmia per coronavirus, diumenge. Imatge: NBC.

El consumidor idiota

Si fóssim amb els periodistes una desena part de crítics que ho som amb els nostres polítics tindríem un sistema de mitjans de comunicació més sa i més autocrític. Més enllà del corporativisme salvatge i del clientelisme ridícul.
Desenes de fotoperiodistes cobreixen la manifestació contra els desnonaments, en suport de la Buenos Aires i per un canvi en la gestió de la pandèmia a Barcelona, l'octubre passat. Foto: Victor Serri (cedida).

El fotoperiodisme desenfocat

De les protestes hem vist barricades en flames, contenidors bolcats, joves llençant objectes o trencant vidres. El llenguatge fotogràfic utilitzat és extremadament homogeni i uniformat, és pràcticament impossible trobar un relat diferent del que està passant aquests dies. Tot és extremadament literari: si no hi ha flames o no hi ha policia, no hi ha protesta.
Pintades negacionistes a la façana del Mercat Central de Sabadell, a l'octubre. La Policia Municipal va denunciar al novembre un home de 64 anys com a presumpte autor d'aquestes i altres pintades en equipaments de la ciutat. Foto: Elisenda Rovira.

Aplanar la corba de la desinformació

Aquesta setmana el Consell de l'Audiovisual de Catalunya alertava que s'estan fent crides amb l'eslògan #NoTeVacunes a través de diverses plataformes. Iniciatives nacionals i internacionals han proposat estratègies per combatre la desinformació al voltant de la covid-19.
El ministre de la Presidència sud-africà Jackson Mthembu –a la foto, el novembre passat quan respectant les mesures de seguretat recollia un premi per la gestió de la pandèmia feta pel seu govern– va morir al gener a causa de la covid-19. Foto: govern de Sud-Àfrica.

Covid-19, mitjans i justícia poètica

Molts mitjans han preferit obrir informatius magnificant les notícies de conductes que afavoreixen el contagi des del sensacionalisme abans que dimensionar el pes real d’aquestes conductes. S’ha preferit en moltes ocasions fomentar que cada ciutadà mire a l’altre com un enemic i un possible contagiador.
Els vídeos del Mic són un dels continguts de la televisió pública catalana més vistos en línia. Imatge: CCMA.

Els meus fills ja no miren el Súper3

El repte és pensar com farem que aquesta plataforma, que ha contribuït a la cohesió social i territorial del país, a la normalització del català i al seu coneixement per a població nouvinguda, a la integració i al sentiment de pertinença a un univers compartit, sigui de nou un referent. No per la militància de pares i mares que creiem fermament que és en benefici dels nostres infants, sinó perquè el públic infantil consumidor cregui que és el millor entre la basta oferta.
Un contenidor cremant al Pont de Pedra de Girona, divendres. Foto: Aleix Freixas / ACN.

No tot es pot explicar en un sol tuit

No és impossible cobrir les protestes d’aquests dies anant més enllà de la fotografia del contenidor en flames, que impressiona molt però no sempre explica tant. De nou, per poder explicar les coses sense simplificar-les, cal tenir el temps de poder pensar-hi.