A les cures

Si ja ens costa als adults entendre què passa i per què passa, si tot just estem aprenent a conviure amb el dolor col·lectiu de tantes morts sobtades, si no sabem quan tornarem a la normalitat, ni si hi tornarem, ni com serà la nova normalitat... intentar explicar-ho als infants és un repte apassionant. Un repte que seria més feixuc de dur sense l’'Info K'.

Publicitat, emocions, mitjans i espectacle en temps de xoc col·lectiu

La perspectiva del neuromàrqueting governa també, almenys en grau considerable, el fer i funcionar de mitjans de comunicació. «La intimitat de les persones és l’objecte central de l’espectacle», al mateix temps que «l’esdeveniment polític es transforma en tragèdia domèstica», reflexionava la filòsofa brasilera Marilena Chaui.

Necessitem dades per salvar vides

Sense l’accés a les dades obertes, els periodistes no poden exercir de manera rigorosa el seu dret a informar. Només poden replicar el relat oficial. En una carta oberta, investigadors i professionals de diferents disciplines demanen a les administracions públiques catalanes i estatals la publicació diària de les dades epidemiològiques i la difusió dels models emprats per a fer les prediccions de progressió de l'epidèmia.

El parany de les xifres

Si diem que el país X ha augmentat la capacitat de llits de les UCI en 300 unitats, sense contextualitzar quantes n'hi havia en condicions normals i, per tant, quin percentatge d'increment suposa, no estem oferint una bona informació. Si expliquem que arriben 5.000 mascaretes a l'hospital Y, ens queda el dubte: són moltes?; són poques?; són suficients o insuficients per a les necessitats d'aquell hospital?

Videotrucades, ultraconnectades i ultracontrolades

Ens omplim la boca de consum conscient, donar vida als productors locals, la lluita anticapitalista i el boicot a les multinacionals, però aquests debats els fem fent una birra pel House Party o una reunió pel Zoom, empreses multinacionals que, com Skype o Hangouts de Google, mercadegen amb les nostres dades i es compren les unes a les altres per quantitats no revelades. 

Que el periodisme científic es quedi per sempre a les portades

Com a periodistes, la millor manera d’aplaudir els professionals de la sanitat és visibilitzar-los, i no només quan es tracta de disputes laborals o de retallades pressupostàries, que també, sinó explicant la seva feina, el seu dia a dia, els progressos en les investigacions i els debats filosòfics que tenen lloc en el si de la comunitat mèdica i científica del nostre país.

El llenguatge militar no construeix cap “nosaltres”

Sobta el poc qüestionament que, tant des dels mitjans espanyols com catalans, es fa al fet que part de la comunicació governamental de la gestió d’aquesta crisi recaigui en mans del més alt comandament militar de l’Estat. En l’àmbit polític, l’elecció d’un militar com a portaveu és una elecció de difícil defensa. En l’àmbit comunicatiu, transmet la sensació que el caos es pot desfermar en qualsevol moment.