Una pandèmia a cegues

Hi ha tot de coses que se sospitaven i que no es van poder veure durant els primers mesos d’estat d’alarma. Una mancança extraordinària. Recollim el testimoni de professionals del fotoperiodisme, acadèmics i gent afectada directament per la Covid-19, per tal de conèixer el seu relat sobre aquelles setmanes de ceguera fotoperiodística.

Un estiu contagiat de racisme mediàtic

Periodistes i activistes denuncien una nova embranzida estival del racisme mediàtic amb el component afegit de la Covid-19. Els mitjans s'acarnissen amb els temporers de la campanya de la fruita i amb la infància migrant. 

9 desastres ambientals sense atenció mediàtica

Els incendis de l’Amazones i els d’Austràlia van omplir informatius i xarxes socials. El mateix ha passat —per motius més obvis— amb el temporal Glòria. Però molts altres desastres naturals i ambientals no han tingut tant d’impacte mediàtic malgrat que siguin igualment alarmants.

9 formes de fer la pobresa «glamurosa» i «cool»

La crisi que encara s’arrossega ha afectat especialment la gent jove. L’empobriment i la precarització d’una generació sencera, però, sovint han estat més coberts per les seccions de “Tendències” que per les de “Societat” o “Economia”. Sembla que ser pobre és moda.

Posem-hi periodisme

L’Anuari posa l’accent en la necessitat de formar-nos com a ciutadans crítics en el consum de la informació i, com sempre, ens porta algunes perles i dades que ens ajuden a entendre la nostra realitat, com ara que entre els alts funcionaris de l’Estat espanyol, que han condicionat de forma extraordinària la nostra vida política, hi ha un català per cada quinze madrilenys. Preguntar, saber, explicar, reflexionar, dubtar... És periodisme i és l’Anuari.

Dones rurals: a la conquesta del poder i de la visibilitat

La desigualtat de gènere continua ben present al camp. Només la titularitat d’una de cada quatre explotacions agràries a Catalunya està en mans de dones, i l’ocupació femenina en el sector agrari està en un 20%. Entitats com Dones del Món Rural o Ramaderes de Catalunya malden per donar visibilitat a la seva feina, per aconseguir la igualtat dins del sector i per ser tractades com a expertes.

Damm i el ‘greenwashing’

Fa una dècada que Estrella Damm marca l’inici de l’estiu amb els seus espots publicitaris. L’any 2019, però, la multinacional catalana va decidir fer un anunci diferent dels anteriors, fent una campanya de sensibilització sobre l’impacte del plàstic al mar. Les grans empreses inverteixen cada vegada més en publicitat per llançar missatges ecologistes; una estratègia que, segons els experts, pot servir per netejar vincles amb sectors poc sostenibles que, sovint, no apareixen als mitjans convencionals.